Å opprettholde og videreutvikle trygge og gode skolemiljøer krever et kontinuerlig og systematisk arbeid. Det betyr at skolemiljø må være en rød tråd i skolens arbeid, gjennom hele skoleåret. Det systematiske arbeidet er tredelt:
Arbeidet med å fremme trygge og gode skolemiljøer er en del av den ordinære pedagogiske praksisen på en skole og er ofte universelle tiltak som kommer alle elevene til gode.
Forebygging av mobbing og andre krenkelser er rettet mot å minske risikoen for at mobbing og andre krenkelser skjer.
Håndtering av mobbing og andre krenkelser handler om hvordan skolen avdekker, stopper og følger opp saker om mobbing og andre krenkelser.
Skolen må ha en plan for å sikre kontinuitet og systematikk. Plan for trygt og godt skolemiljø skal være forankret i LK20s verdisyn og bygge på et fellesskapsorientert mobbesyn. I planen skal det framgå hvordan skolen arbeider med å fremme trygt og godt skolemiljø, hvordan man forebygger, og hvordan man håndterer mobbing og andre krenkelser. Skoleledelsen har ansvaret for at det systematiske arbeidet er aktivt og planmessig.
Fellesskapsorientert mobbesyn
«Mobbing av barn og unge er handlinger fra voksne og/eller barn og unge som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning.»
(Helgeland & Lund 2020)