Ringmerking av fugler i Tøyenskogen

ringmerking

2. april var 3B så heldige at de fikk være med ornitolog Trygve på ringmerking av fugler i Tøyenskogen ved Ola Narr. Vi hadde noen flotte timer i skogen der vi merket rundt 20 fugler. Hver fugl måtte merkes med en liten nummerert ring av aluminium. Når fuglene hadde fått ringen på foten, var det svært viktig å skrive ned hvilken type fugl man hadde merket, hvor gammel den var og om det var hann eller hunn. Vi fikk satt ringmerke på Blåmeis, Kjøttmeis, Bokfink, Grønnfink og til og med Kjernebiter. I tillegg så og hørte vi en flaggspett og to ringduer som lagde rede, men disse fikk vi ikke merket.

Når fuglene var ferdig merket og skulle fly videre, fikk elevene lov til å holde dem først. Da ble noen liggende på ryggen og "sov" i hånden til elevene. Det var utrolig spennende!